Mamma Marias Blogg

Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av Maria - 9 oktober 2011 10:50

Förra veckan testade jag på något jag inte har testat förut, jag blev nog rätt så nöjd över det slutgiltiga resultatet, smakade bra. Det jag testade var att jag bakade kanelbullar med Dr. Oetkers jäsblandning. Fördelarna med denna påse är att man inte behöver värma vätskan till någon speciell temperatur och att degen bara ska jäsa i 15 minuter en gång innan man ställer in bullarna i ugnen! Kanske jättebra om man har bråttom, eller inte har tid att vänta på jäsningen. Den ända nackdelen med detta var (som jag kunde tycka) var att degen lätt "gick sönder" då jag hädde på smörblandningen (smör som jag bara rört om med kryddorna). Men värmde jag smör-/krydd-blandningen så gick det lika bra som vanlig vetedeg som jäst på vanligt sätt.

Jag bakade efter receptet på jäsblandningen.


 

Jag hade självklart med min hjälpreda, han höll sig mest på golvet och lekte, men han var ju i samma rum. ;)

 

 

Först skulle man blanda mjöl och jäsblandningen (även sockret om man valde att ha socker, vilket inte jag gjorde utan tog sirap istället och blandade i det i samma väva som smöret).

 

Finfördelar smöret (häller i sirapen) i mjölblandningen.

 

Fyllningen.

MIN fyllning innehåller; Kanel, malen kardemumma, socker, vaniljsocker och smör såklart!

Jäsa 15 minuter!

 

Varit i ugnen ca. 10 minuter. KLART! :)


Receptet hittar ni på baksidan av jästpåsen, jag har väl ändrat lite i det, men det är väl sånt man gör.  

Presentation


Jag är Maria. Jag har diagnosen ADHD och dyslexi jag fick min diagnos den 8/6-15 . Jag skriver om det mesta, mitt vardagliga liv, faktatexter o.s.v det som faller mig in helt enkelt.

A. A. Milnes

 

Följ mig via bloglovin

Follow on Bloglovin

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

One Lovely blog award.

Min blogg har blivit utdelad en;

   

Länkar

Gästbok

Jorden

Besöksstatistik

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Följare

bloglovin

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards