Mamma Marias Blogg

Alla inlägg under november 2010

Av Maria - 30 november 2010 10:40

Ni får ursäkta den dåliga uppdateringen, men jag kommer vänta med att blogga tills att jag kan ladda upp lite bilder.. så först måste jag få ur bilderna till datorn, och det är nåt strul med det.. så jag vet inte hur längde det kommer dröja innan det är på grej.. jag hoppas på att det inte dröjer allt för lång tid bara.

Av Maria - 28 november 2010 13:44

Finns det verkligen någon där ute om har en vilodag??? Fan vilken lyx! Jag menar om man hoppar över att plocka, diska, städa o.s.v bara en dag, så blir det ju kaos, ett bombnedslag! Och därmed ännu mer att göra dagen efter själva "vilodagen"..  Nä, nån vilodag existerar inte, inte i detta hus ivarjefall...

Av Maria - 26 november 2010 11:04

Jag har absolut inte tid att sitta här! Och vad gör jag?.. Sitter här! Nåja, det får bli ett kort/snabbt inlägg. (jag håller även på att koka kaffe som jag ska hinna ta av från plattan i tid..). Typiskt mig, att försöka göra fler saker samtidigt!.. Diskar jag.. hm, varför inte koka kaffe samtidigt och börja med maten.. ? (mig i ett nötskal).. Oj, nu var det nära att det kokade över, men jag var beredd! Jag hade ställt en skitig kastrull under pipen så om det hade kokat över så så hade det inte gjort så mycket. ;) Jag har ju som sagt startat en ny blogg nu också, knappast någon som missat det, men om så skulle vara fallet så hittar ni dit genom bildlänken. :)  


Sist.. eller var det sist.. jaja när det nu var så var gubben på affären och där hittade han en ost som han kände att han ville köpa.. varför?..


    

..därför.. :)


Imorgon är det lilla jul! Så i dag MÅSTE jag få klart allt som jag ska hinna med. Pynta klart, städa, diska, laga pepparkaksdeg, baka segkakor(?).. jag har säkert glömt någon + att lunch lagning och liknande brukar ta sin lilla tid också, och ammingen tar ju sin tid den också.. han äter ju varannan timme så.. jo.. Och han har blivit jätte förkyld min stackars lilla Vidar! Snoren rinner och hostar.. han låter inge vidare alls. :(


Oj, skulle inte detta bli ett kort inlägg??? Bäst att sluta skriva nu då! ;)

Av Maria - 24 november 2010 14:41

I dag funderar jag på om jag kanske ska ta och starta en till blogg.. hm.. tål att tänkas på.. jag har en idé... visst jag har ju redan tre stycken bloggar, men det är ju bara en av dom som jag är aktiv på (denna).. dom andra två uppdaterar jag ju bara när jag gjort nåt nytt, vilket inte är ofta.. så kommer det inte bli (tror jag) med den "nya" bloggen om jag startar en vill säga.. vi får se hur jag gör, det lär nog märkas om jag bestämmer mig för att starta en ny. :)



Av Maria - 22 november 2010 12:06

I fredags gjorde jag pepparkaksdeg för andra gången i mitt liv! Första gången gick det inget vidare, jag slängde den degklumpen jag lyckades åstakomma eftersom den helt enkelt var hård som sten. (detta var innan jag fått barn tiden) Men denna gång gick det mycket bättre! (mer erfaren denna gång..). Denna deg skulle jag ha med till byn, jag och Malin hade nämligen planerat in en bak och pyssel dag! Och gubbarna skulle vara och snickra här hemma hos oss. Och så blev det! Men vi kom sent till byn och jag hade tid hos läkaren (på en lördag!? jag vet!). (Jag fick som nån konstig utväxt på näsan under graviditeten och har helt enkelt inte vetat vad det har varit och skulle få reda på det.) Barnen hann baka lite/all deg (tjocka-)pepparkakor innan vi skulle iväg till min läkartid.Thor lämnade vi kvar i byn medans Embla fick följa med eftersom hon hade nån grej på armen som vi tyckte att vi kunde höra om vad det kunde vara.


 

Det gick bra hos läkaren han tittade Emblas grej på armen och sa att det var en ..var det nu var.. min utväxt var tydligen helt "vanlig" den också, inget farligt med andra ord, en liten "operation" och den var borta! Ut kom jag från vårdcentralen med en Michael Jackson "look a like" näsa, sköterskan tejpade en hel del nämligen eftersom jag blödde en del. Dom klippte föresten bort utväxtmojängen. Vi fick även en snilleblixt påvägen upp till läkaren, vilket var; sova kvar i byn. Och så blev det. Jag och Malin försökte väl pyssla lite, men vi hade så fullt upp med annat (barn).. men lite pyssel blev det väl. Vi blev bjudna på god lasange, made by Johan. Och sallad som Malin fixade, även den var god. Karlarna drack öl och vin medans dom satt framför datorn och teven hela kvällen och pratade.


 

Visa klädde upp sig fint! :)

 


Så Vidar sov borta för första gången (om man räknar bort bb förstås) och det gick jätte bra, vi hade med oss vagnen, så han fick sova i den.


 


På söndagen fixade vi lite marängbakelser, jag och Malin, medans herrarna Och Matilda stack iväg till staden och där blev dom hela dagen. Vi som blev hemma pärlade lite och var ute och lekte, umgicks massor helt enkelt. :)


 

Barnen fick äta sin marängbakelser i teverummet med tända ljus, myspys! :)


 

Några höna-pönor knäppte jag även bild på när Malin var ut och matade dom. :)


      


Så har våran helg sett ut! :)

Av Maria - 19 november 2010 22:08








"-I morgon kommer vi få en ny vägg Thor!"

"-Va!? Kommer vi få en till bebis i morgon! utbrister Thor glatt."

Thor 4 år

Av Maria - 19 november 2010 16:09

I går var jag som sagt upp till ånge eftersom jag hade tid där på bvc för "efter"prat. Och allt var bara bra nu, ingen depression så lång ögat kunde nå. Vilket jag redan visste, jag mår ju så mycket bättre nu än vad jag gjorde under själva graviditeten då jag hade en depression. Jag passade ju även på att väga Vidar när jag ändå var där. Och barnsköterskan sa innan vägningen att hon tyckte att han var stor för att vara så liten(, hon tyckte han beteede sig mer som en 3 månaders bebis än en 2 månaders)... Han låg över den normala kurvan, ett snäpp ovan så att säga, både på vikt och längd. :)


Vägning och mätning:

29/9-10, 10 dagar, vikt 4050 g, hembesöket.

18/11-10, 2 månader, vikt 5620 g, 59,7 cm lång.



Av Maria - 17 november 2010 19:42

HALLÅ!!! Vad är det frågan om, jag brukar ju nästan jämt ladda upp minst en bild i varje inlägg.. och nu har jag skrivit fem stycken inlägg som är helt utan bild!!! Detta måste jag självklart genast ändra på!


Idag har det varit smått kallt ute och det märks faktiskt ordentligt på mina händer.. jag har fått så torra knogar, spruckna och jävliga, så nu är dom insmorda. Annars har det väl inte hänt så mycket idag.. jag har gått med Thor till dagis, hem, hämtat.. ja.. ni vet. Jag har även varit till tandläkaren.. med hela familjen med mig.. men allt så väl okej ut, mycket tandsten pågrund av mina "tandställningstrådar" och så var det väl nåt hål som behövdes laga.. men det blir gjort nån gång i januari, så det är ett tag kvar. Jag har bara haft ett hål tidigare och det var så länge sedan så jag minns inte om jag hade bedövning eller nåt sånt.. så jag vet inte hur jag ska göra denna gång, men jag har ju lite tid att tänka på det som sagt. 


Ja, jag har ju beställt mig en personlig kalender i dag också, så nu blir det att vänta på den. Det trista är väl att jag inte kan börja använda den förens nästa år.. men ja, jag får skriva mina listor nån annan stanns fram till dess. Den var lite liten, men förhoppningsvis inte för liten, jag är ju expert på att slarva bort saker också.


Åh, jag måste verkligen sätta mig ner och skriva ner alla mina listor. Och i morgon har jag fått nån tid på bvc för samtal om hur allt har gått nu efter att Vidar kom och så.. Det är så mycket jag vill göra, få gjort, vill ha.. o.s.v

Jag är så grymt sugen på att börja med tatuerandet igen som har legat på is ett bra tag nu, men som ag tidigare skrivit.. det fattats ALLTID något när jag vill göra nåt.


 



          



Presentation


Jag är Maria. Jag har diagnosen ADHD och dyslexi jag fick min diagnos den 8/6-15 . Jag skriver om det mesta, mitt vardagliga liv, faktatexter o.s.v det som faller mig in helt enkelt.

A. A. Milnes

 

Följ mig via bloglovin

Follow on Bloglovin

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

One Lovely blog award.

Min blogg har blivit utdelad en;

   

Länkar

Gästbok

Jorden

Besöksstatistik

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Följare

bloglovin

RSS


Skapa flashcards