Mamma Marias Blogg

Alla inlägg under mars 2008

Av Maria - 8 mars 2008 17:09

Varför funkar inte understryknings grejimojen???..

Av Maria - 8 mars 2008 16:53

Idag hade jag ju lovat att dottern sku få baka lite kola kakor. Vilket hon fick, men tyvärr blev det ingen deg av kaka "degen".. bara smuligt.

Så istället för kola kakor blev det en paj med hallon och vaniljsås. *mums* Det blev riktigt gott måste jag säga. (lovar att jag ska lägga ut receptet inne på recept, men inte nu.. sen).

Och varje gång jag eller dottern har bakat nåt kommer det ALDRIG hit nån och hälsar på!!! VARFÖR????

Men när vi inte har något alls hemma att bjuda på.. då dyker det upp folk titt som tätt.. jaja..


Nu är klockan redan kväll.. det har gått långsamt, men ändå fort..

Jag har ingen aning om vad det ska bli till middag heller.. dags att komma på det kanske.. hm..


Bild på Chokladrutorna med tryffel jag bakade igår..

Av Maria - 8 mars 2008 10:56

Tid: 60 min


200 g mörk blockchoklad

50 g smör

2 ägg

2 1/2 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

1 tsk vanillinsocker

1 krm bakpulver


Tryffel:

100 g mörk block-

choklad

50 g smör


Gör så här:

1.Dela chokladen i mindre bitar och smält ihop med smöret på låg temperatur.

2. Vispa ägg och socker pösigt och vitt.

3. Blanda samman mjöl med vanillinsocker och bakpulver.

4. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten och chokladsmeten.

5. Häll smeten i en smörad långpanna. Grädda i 175 grader i cirka 20 minuter.


Tryffel:

1. Smält choklad och smör på svag värme i en kastrull.

2. Låt svalna något och bred blandningen över kakan.

3. Skär kakan i fyrkanter när härligheten svalnat.

4. Pudra florsocker över vid servering och krön mästerverket med färska bär och en citronmelisskvist. (gjorde inte jag, men det var gott ändå!)


Receptet hittade jag i en gammal tidning (härligt hemma, aftonbladet).

Av Maria - 7 mars 2008 19:35

Jag och dottern bakade lite senare idag, eller det blev väl tyvärr mest jag som gjorde nåt inom bakandet dottern tittademest på. Men jag har lovat henne att hon ska få baka lite mer imorgon, förmodligen lite kola kakor om hon har lust. Jag testade på att göra nå Chokladrutor med tryffel, goda blev dom.. men lite platta..


När jag hade bakat klart kom min vän J in med andra säsongen av Lost!!! Jippi! Så vad ska jag göra ikväll tro.. hm... inte så svårt att lista ut precis.

Så så fort barnen sover ska jag sätta mig framför teven och titta, titta, titta! *längtar*


Snart är det påsk också.. dags att hänga upp lite påsk gardiner och ställa fram lite påsk pynt. Kanske man ska ta in lite vide också eller björkris, får se vad gubben säger (han är/har varit allergisk för pollen nämligen..). Förra året hade vi krusbärs"ris" istället för björkris och det gick lika bra det.  :)


Nu tror jag minsan att det  är dags att sätta sig framför teven.. :) Wiiiiiiii!



Av Maria - 7 mars 2008 13:11

Har jag fortsatt städningen idag då.. njä skulle väl inte kunna påstå det. Jag har diskat, hängt tvätt & vikt tvätt.


Jag borde verkiligen behöva dammsuga igen och absolut skura golven! Men det lär nog inte bli nåt sånt gjort i dag. Och något jag definitivt borde göra är att skura toan!.. hade tänkt göra det när sonen sov.. vilket han bestämmde sig för att INTE göra! *suck*


Vi fick hem våran "gammel" kamera igår, powershot G7 så jag testade att knäppa lite närmare bilder på skalbaggen i snäckan. Tyvärr gjorde jag ju det när det var kväll och mörkt vilket gör slut resultatet väligt brusigt eftersom jag blev tvungen att ha högt iso.. för jag är inte speciellt stadig på handen, om man säger så. (mer info. om skalbaggen i snäckan finns på den 5 mars)


Nähä.. jag måste försöka göra nåt nu! Det är ju fredag så kanske att jag och dottern tar och bakar något tillsammans. Det skulle hon förmodligen uppskatta.


När tänker det bli vår?!!!!.. Snö snö så långt ögat kan nå...



Av Maria - 6 mars 2008 15:56

Idag har jag faktiskt städat! Jodå det är sant! Fast mest bara inne i köket, vilket behövdes. Nu har jag ju bara resten av huset kvar.. :S


Igår tittade jag på Rent hus på fyran.. det var ett helt okej program. Och man kände verkligen för att städa efter det. Inte för att det är exakt lika stökigt här hemma så som det var hos familjen på teve.  Och jag säger samma sak som mamman på teve.. "-inte fan visste jag att det där hålet i kylskåpet skulle "städas".. " nåja då har man väl lärt sig nåt nytt.


Grey's Anatomy blir tydligen bara sämre.. jag hoppas självlart att jag har fel för jag gillar verkligen den serien! Hoppas det vänder snart eller att det bara sitter i mitt huvud.


Ikväll ska jag titta på Ghost Whisperer och The L Word, jippi! :) (om inte gubben ska se på nåt eller vill sova.. )


Imorgon ska jag väl försöka att fortsätta städa eftersom jag börjat, men det får vi ju se hur jag gör.  Och så måste jag se till att få tag på min vän J så jag kan låna andra säsongen av lost och lämna tillbaks första!


Nu ska jag surfa runt lite.. har ju inte riktigt hunnit suttit vid datorn idag.

Av Maria - 5 mars 2008 18:43

Beslutsångest... vet inte som jag ska se på rent hus på fyran eller på roomservice på femman.. fast det beror väl lite på ad gubben vill se på.. eller om jag får bestämma själv. Just nu tror jag bestämmt att gubben ligger på soffan och sover.. ZZzzzz.. även sonen har somnat.. zzzzz....

Så nu är det bara jag och dottern som är vakna. Dottern sitter och tittar på bolibompa medans jag sjäv sitter här.


Jahapp.. vad ska jag hitta på imorgon då???.. det är torsdag vilket betyder att det är jätte mycket bra på TV400 på kvällen! :)


Nu kom dottern och sa att hon är trött.. vill sova. Så nu ska jag natta henne.. sen sover ju nästan hela huset! Utom jag då..





Presentation


Jag är Maria. Jag har diagnosen ADHD och dyslexi jag fick min diagnos den 8/6-15 . Jag skriver om det mesta, mitt vardagliga liv, faktatexter o.s.v det som faller mig in helt enkelt.

A. A. Milnes

 

Följ mig via bloglovin

Follow on Bloglovin

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

One Lovely blog award.

Min blogg har blivit utdelad en;

   

Länkar

Gästbok

Jorden

Besöksstatistik

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Följare

bloglovin

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards