Mamma Marias Blogg

Alla inlägg under januari 2012

Av Maria - 23 januari 2012 14:57

I dag har jag postat ett brev, ringt vaktmästaren och gjort felanmälan på lite olika saker i lägenheten, haft besök av Marie. Och Henrik har tittat in några gånger, har bl.a varit oc handlat åt mig. Vaktmästaren kom över och fixade vissa av sakerna, men hann inte med alla, men han ska komma imorgon fortsätta fixa. Jag har äntligen fått upp gardinbeslag så nu måste jag bara fixa resten, som fästen, stänger och gardiner. Marie kom över med banankartongER som innehöll båda sängkläder, gardiner och mattor + en kökslampa och nåt köksufo (?) Utöver dessa grejer hade hon även med en inflyttningspåse till mig som innehöll följande;



 

Tusen tack bästaste bästa Marie! Du vet minsann vad jag vill ha, du känner mig allt för väl! :)

Ikväll blir det nog misnann stor rengöring i badrummet (igen)! :D


"Tänk om jag hade en liten liten soffa, ompa, ompa, falleralleraaa!"

Barnen sitter och ser på teven i vår tillfälliga "soffa".

 

Jag ska få låna soffa av André, så snart kan vi sitta som folk och se på teven igen. :) Tack André!



Och så avslutar jag detta inlägg med mina fina tulpaner som jag fick utav Yvonne sist hon var här (hon kommer förresten ikväll igen, med mera grejor). :)

 


Och ikväll får jag besök av Annelita också. :)

Av Maria - 22 januari 2012 18:04

 

Kinuskipaj


Pajskalet

2 dl vetemjöl

2 msk socker

100 g smör


Blanda ingredienserna till en pajdeg och tryck ut i en pajform. Ställ in i varm ugn på 200 grader i ca. 15 minuter.


Kinuskikräm

2 dl vispgrädde

1 dl strösocker

1 dl ljus sirap

100 g smör

½ tsk mald ingefära

1 tsk vanillinsocker (jag tog vaniljsocker istället hade inge vanillin).


Koka ihop allt förutom 50 g smör, ingefäran och vanillinsockert till en trög sås. Ta av från värmen, rör ner resterande smör och smaksätt med ingefära och vanillinsocker.

Häll upp i det förgräddade pajskalet och låt svalna. Kan serveras med lingon eller tranbär om man vill.


Av Maria - 22 januari 2012 10:26

Idag passar det minsann för barnen att leka snällt utan bråk och tjafs, IDAG, som är sista dagen denna vecka, vilket betyder att barnen ska åka till Henrik för sin pappavecka, hur fan ska jag klara detta??? Jag kommer ju förmodligen bli galen, när man är van vid att ha barn upp i en stup i kvarten. Jag vet att jag gnäller på deras bråk och tjafs mest hela tiden, men det blir bra jävla mycket när det hela tiden.. men det betyder ju inte att jag inte kommer sakna dom när dom är hos Henrik jag kommer ju sakna dom massor.

I går blev det hel stekt kyckling i ugn, ris och currysås till middag, det försvann i ett nafs, kanske, kanske jag lyckas skrapa ihop till en liten lunch idag, men det bir nog en liten en. Sedan blev det ett bad i badkaret och sedan lördagsgodis framför filmen Narnia. I kväll ska vi äta fläskpannakaka eftersom jag vet att barnen tycker om det så mycket så jag tyckte att det var passande då det är sista dagen här denna veckan.


Inatt har det inte varit mycket sömn.. Vidar har varit vaken till och från hela natten då han fått nå röda utslag på rumpan som förmodligen kliar som det verkar, inte skönt. Vid tolv skulle jag lägga mig, men precis när jag var på väg att somna vaknade han.. smorde in han i zinksalva.. duschade av zinksalvan.. smorde in han i en annan BRA salva, la ner honom, ledsen, tog upp honom.. o.s.v nästa gång jag tittade på klockan var den två.. vet inte hur länge till jag fick sitta uppe med honom innan han somnade igen, men det var ett bra tag. Han vaknade vis sju i morse. Nu sover han... uttmattade kille.


 

Av Maria - 21 januari 2012 13:48

I dag fyller min blogg 4 år! Inte illa, det betyder ju att jag faktiskt har bloggat i fyra år! Självklart måste det ju firas på nåt sätt sååå varför inte baka en kaka eller två! :) (+att jag skulle få gäster idag ;)). Kalas! ;)

Yvonne och Eilert var över med ett soffbord som jag får låna tills jag har råd att skaffa eget. :) Och förutom bordet fick jag fina tulpaner och barnen fick godis. :) (dom hade även byrålådor med sig, själva byrån fick inte plats så den kommer senare). Trevligt med besök, som vanligt! :)


Grattis bloggen då!

   


Igår var Annelita, Villner och Daisy över och hälsade på. Thor följde med när dom skulle hem, så jag (och Vidar) fick en lugn stund. Men efter Vidar hade sovit max en halv timme så bestämde vi oss för att gå ut och få lite luft, vi hämtade upp Embla vid skolan och gick över till Annelita, där blev vi bjudna på fika sedan gick vi ut och åkte kälke, även jag. Själv har jag inget bildbesvis på att jag åkte, men jag vet en som har. ;) Nåja, hoppas verkligen inte det var sista gången, väldigt bra dag! :)


   

 

Filip kom och åkte kälke med oss också.

Av Maria - 19 januari 2012 20:39

I dag kom barnbidraget, vad gör man då? Man handlar ju självklart! Så snälla Henrik skjutsar mig + barn upp till Ånge på ica. Så med andra ord stor-handlade jag själv för FÖRSTA gången någonsin idag! Bara att gå där i affären med barnen springandes framför/bakom, här och där gick mig på nerverna.. nerverna var nog mer utan på än innuti, fy satan vad äckligt hemskt det är att handla! Låter säkert sjukt, men det är min känsla på det hela, fy, usch och blä! Vill jag någonsin göra om det? NEJ! Ska jag någonsin göra om det? Ja.. är ju så illa tvungen. Jag bor själv, i eget för första gången någonsin i hela mitt liv! Jag har aldrig haft ett jobb! Jag har aldrig någonsin haft hand om min egen ekonomi! Jag är en tjugosju årig sjutton åring! Jag känner mig förrvirrad, ensam, borta, dum, pinsam... Det ÄR pinsamt!.. Svårt att förklara hur jag verkligen kände när jag var på ica, först ska man hitta allt, sedan ska man kolla priser, välja märke gemföra kilo priser.. o.s.v IQ fiskmås! Fine, jag är både en fisk och en fågel.. Trodde jag skulle ligga och skaka som ett asplöv när jag kommit hem (kändes som jag gjorde det redan på affären), men tid över till det fanns det då inte, middags tillverkning och skrika på ungarna som enbart tjafsa och bråkade om ALLT och inget! Sedan blev det en stillsam lugn och fin middag.. FAN heller! Ungarna fortsatte väl självklart tjafsa och bråka vid middagsbordet, inte en lugn stund! Nu sover barnen, nu är det lugnt och skönt. Jag har absolut inget emot att barnen låter, bara det inte är gnäll, tjafs och bråk HELA tiden. Hoppas på en snällare och trevligare dag imorgon, ser även att jag jag missat telefontiden till försäkringskassan... bajs, får inga imorgon istället, fast det är väl bäst att tejpa upp en stor jävla lapp på kylskåpet annars lär jag väl glömma det.. guldfisk.. Hur fan kommer folk ihåg allt???!!!??? !!! Nä, usch nu orkar jag inte nå mer med det här.. nu ska jag lägga mig och kolla på några avsnitt av gilmore girls... drömma bort från denna värld en kort stund.

Av Maria - 18 januari 2012 12:04

Första dagen i nya lägenheten blev inte riktigt som jag planerat.. :S Jag vaknade av en fysatans jävla huvudvärk från helvetet och dessutom hade jag tvätt dag! Så det var bara att pallra sig upp för att där efter välja ut de kläder som jag skulle slänga i maskinerna, så sortera lite och sedan gick jag ner till tvättstugan, i med tvätten och traska tillbaka hem. Strax innan Embla skulle iväg till skolan började det, det riktiga det jag fick lida igenom hela dagen.. migrän(på bägge sidorna)/magsjuka.. ett rent HELVETE! Ringer snälla Henrik och ber honom komma över för att passa eller hämta barnen, så med andra ord "bodde" han här i går, han hängde och hämtade tvätt, lagade lunch och middag, bytte blöjor, diska.. ja allt sånt jag inte klara. Tack Henrik! Jag är fortfarande inte helt kry, "början"/"slutet" på migrän och är as-trött! Ikväll blir det nog våfflor till middag då jag inte orkar göra något mer avancerat. Och nu ska jag se om jag törs testa på att dricka en skvätt kaffe som jag kokat...


På måndag blir det inskolning på dagis för Vidar.

Av Maria - 15 januari 2012 09:28

Vad vore livet utan vänner!!!??!! Tack för att ni finns! <3

 

lånad bild från HÄR.

Av Maria - 12 januari 2012 07:29

Torsdagsteckningen med tema är idag "Fult och Fint..." och sedan får man tolka det som man vill. Min första tanke var "fulfint". alltså något jag anser är så fult så det blir fint i mina ögon.


 

Jumpsuit

Presentation


Jag är Maria. Jag har diagnosen ADHD och dyslexi jag fick min diagnos den 8/6-15 . Jag skriver om det mesta, mitt vardagliga liv, faktatexter o.s.v det som faller mig in helt enkelt.

A. A. Milnes

 

Följ mig via bloglovin

Follow on Bloglovin

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

One Lovely blog award.

Min blogg har blivit utdelad en;

   

Länkar

Gästbok

Jorden

Besöksstatistik

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Följare

bloglovin

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards