Mamma Marias Blogg

Alla inlägg den 9 juli 2015

Av Maria - 9 juli 2015 14:25

Jag har tydligen fastnat en del på detta lyckoinlägg som jag tidigare skrev. Eller vissa delar ur det. Träning är faktiskt något jag har börjat med. Jag brukar dansa hemma vilket är en enkel och rolig övning. Men sedan finns det ju så mycket mer du kan träna hemma utan att behöva gå på gym, kanske tiden saknas för att besöka gymmet eller ekonomin som inte tillåter. Då är det lätt att hitta enkla, roliga övningar man kan göra hemma utan att ens behöva köpa hem några styrketränings verktyg. Är du duktig på att googla, kan du hitta allt. Det är bara fantasin som kan stoppa dig. Egna hantlar kan du t.ex göra utav flaskor fyllda med vatten, eller sand. Detta är bara ett exempel. Sedan kan du göra många övningar genom att uttnytja grejer som finns i hemmet. Jag har själv inte googlat på detta, men jag är säker på att det bör finnas massvis med förslag på hur och med vad du kan träna med i hemmet. Själv har jag börjat gå till gymmet. Vilket är första gången för mig någonsin. Det är otroligt roligt och bästa av allt, skönt, skönt att känna att man gör nåt. Jag läste även på en sida där dom skrev om en studie dom hade gjort på träning och antidepressiva mediciner, att träning tydligen var bättre än själva medicinen. Men äter man dessa mediciner för att man mår så pass dåligt är det kanske inte så lätt att välja bort dom och istället gå ett gym eller ens få motivation till att träna över huvudtaget. Jag äter antidepressiva (vilket jag har gjort en väldigt lång period nu), men har blivit motiverad av min vän som pushar på mig och finns där/här för mig.


 

Oj, jag tappa tråden helt. Tanken med detta inlägg var att jag skulle skriva om meditation, inte detta. 

 

Meditation är som sagt något som är väldigt bra. Det är ju bra! Dock kanske inte för dig med ADHD alla gånger. Själv har jag försökt mig på detta några få gånger, men givit upp rätt snabbt eftersom tanken när du mediterar ska t.ex vara på din andning, eller ljuden runt om dig. Du ska vara här och nu. Stilla dina tankar, eventuellt mantra, alltså då du uttalar ett ord tyst, upprepat. Så jag vet inte om det har med min adhd att göra då jag har svårigheter med att "stilla mina tankar". Hallå!? Tänka på en och samma sak en längre stund? Jag kan försöka (jag har försökt), men av någon magisk anledning hamnar mina tankar helt på villovägar och vill absolut inte stanna på en och samma tanke. Jag skulle misstänka att detta kan ha med adhd:en att göra. 

 

Har du ADHD? Hur funkar det att meditera för dig? Funkar det bra? Hur bär du dig då åt för att lyckas?

Tipsa mig gärna! 

Av Maria - 9 juli 2015 14:04

För ett tag sedan fick jag tips från en anonym som berättade att en person här på bloggplatsen har kopierat några av mina inlägg och sedan postat dom på sin egen blogg som om det vore hens egna inlägg. Jag tycker det är trist att det ska behöva vara på det viset. 

 

Att man ens ska kunna kopiera andras blogginlägg känns rätt dumt tanke på att det inte alls finns någon anledning att göra det. Lägger man ut text man har skrivit så självklart får man väl vara beredd på att det kan hända att folk "stjäl". 

Jag tycker bara att det är tråkigt att det ska behöva vara på det sättet.

Och om jag förstår det rätt så går det inte att ha upphovsrätt på en text/faktatext som man har skrivit heller. 

 

Trist.

 

 

Av Maria - 9 juli 2015 09:15

Jag kom att tänka på muslimer, åter igen. Alla muslimer som jag har träffat (vilket inte är så många dock), men jag har uppfattningen att dom flesta muslimer är lika angående detta jag tänkt och funderat på. Dom jag har träffat har alltid varit glada och positiva till livet, sett ut att må bra, på ett hälsosamt vis. Vilket då har fått mina tankar att vandra,( såklart!). Självklart mår dom bra och är positiva! Dom "mediterar" ju fem gånger dagligen genom att dom har sin tro och ber fem gånger om dagen, vilket är som att meditera fem gånger dagligen. Och som jag tidigare skrivit, meditation är bra för din hälsa, gör dig lugn och ger dig välbehag och i det långa loppet gör dig lycklig! 

De få gånger jag har sett muslimer "sjuka" är under Ramadan. Detta tror jag inte beror på fastan då dom tar avstånd från födan, utan västskebrist/solsting. Tanke på att det oftast är så varmt under denna period och dom inte får dricka vatten så är det ju rätt logiskt att det slutar med vätskebrist. Själv väger jag 75 kg och ska dricka 2,5 liter vatten om dagen då det är varmt ute för att undvika att bli "sjuk", få vätskebrist. Så jag kan tänka mig att det är lätt hänt för dom att bli sjuka pågrund av detta. 

 

Men blir dom sjuk har dom rätt till att "bryta reglerna" för att bli friska. Vill ni läsa mer om muslimer och Ramadan kan ni klicka er vidare till mitt tidigare inlägg, här. Där jag har skrivit lite kortfattat om det. 

 

 

Presentation


Jag är Maria. Jag har diagnosen ADHD och dyslexi jag fick min diagnos den 8/6-15 . Jag skriver om det mesta, mitt vardagliga liv, faktatexter o.s.v det som faller mig in helt enkelt.

A. A. Milnes

 

Följ mig via bloglovin

Follow on Bloglovin

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

One Lovely blog award.

Min blogg har blivit utdelad en;

   

Länkar

Gästbok

Jorden

Besöksstatistik

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Följare

bloglovin

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards