Mamma Marias Blogg

Alla inlägg den 22 februari 2008

Av Maria - 22 februari 2008 16:07

2 ägg

3 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

4 msk kakaopulver (jag tog 5 msk..)

1½ dl vetemjöl

1 dl smält smör (jag smälte 90g och slängde i smeten...)

½ dl flagad mandel till garnering (hade inte jag, men det var gott ändå!)


Rör ihop ägg och strösocker med vanlijsocker. Blanda ner kakaopulvret, vetemjöl och det smälta smöret. Smöra och mjöla (jag bröa) en rund 1½-2-liters, slät bakform, gärna med löstagbar kant. Häll smeten i formen och strö över flagad mandel. Sätt in i 200 grader varm ugn i ca 30 minuter.

Låt kakan svalna en liten stund och lossa den sedan från kanten. Servera med vispad grädde till.


p.s Den innehåller bakpulver och ska endast röras ihop hastigt så att det inte blir för mycket luft i smeten, då blir den torr och tråkig. d.s


Och receptet är taget ur boken Konditorns bästa Mjuka kakor Petit-fourer Tårtor Vetebröd Pajer Småkakor.

Av Maria - 22 februari 2008 15:52

Idag fick jag besök av min vän J och självklart bjöd jag på gevalia!

Jag och J pratade och drack lite kaffe. Efter en stunds pratande slängde jag ihop en chokladkaka *mums* vispade lite grädde och bryggde mera kaffe.

Sen fikade vi chokladkakan med grädde och drack mera kaffe! *glad*


Annars har det väl inte hänt så jätte mycket idag, tvättat lite bara. Fredag igen också.. tråkigt..

Vet inte riktigt vad man ska göra. Det blir väl nån tråk mat idag också. Hade villa haft nåt lite godare, men tyvärr vill inte ekonomin riktigt det. *skit*

Ikväll skulle det väl gå nån film på teven (A lot like love), sett den förut, men det var ett tag sen så kanske att man tittar på den.

Borde städa lite, men orkar inte.


Imorgon ska jag och familjen åka till några vänner i byn så att barnen får grilla lite och så. Jag måste höra om det är okej om jag gör lite pinnbrö som vi kan "grilla" också *mums* och till pinnbröde måste vi ju ha smör blandat med kanel och socker också! Sååå himla gott!


jo..


Av Maria - 22 februari 2008 15:44

3 ägg

2 dl strösocker

4 msk kokande vatten

2 dl vetemjöl

½ dl potatismjöl

1½ tsk bakpulver


Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör i (det kokande) vattnet lite i sänder. Sikta samman vetemjöl, potatismjöl och bakpulver och blanda det i smeten.

Smörj och bröa en rund 1½-2- litersform och häll i smeten. Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme i 30 minuter.


Taget ur boken, Konditorns bästa Mjuka kakor Petit-fourer Tårtor Vetebröd Pajer Småkakor. En jätte bra bok!



Presentation


Jag är Maria. Jag har diagnosen ADHD och dyslexi jag fick min diagnos den 8/6-15 . Jag skriver om det mesta, mitt vardagliga liv, faktatexter o.s.v det som faller mig in helt enkelt.

A. A. Milnes

 

Följ mig via bloglovin

Follow on Bloglovin

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

One Lovely blog award.

Min blogg har blivit utdelad en;

   

Länkar

Gästbok

Jorden

Besöksstatistik

Mammabloggar

Bloggar av mammor och gravida

Följare

bloglovin

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards